Zdrowe odchudzanie – poradnik dla osób poszukujących bezpiecznych metod skutecznej redukcji wagi

Tycie jest problemem dotykającym coraz więcej osób. Wzrost zamożności, nadprodukcja żywności, rozwój motoryzacji, prowadzenie statycznego trybu życia – to tylko niektóre czynniki mające wpływ na odkładanie się nadprogramowych kilogramów. Co zrobić żeby schudnąć?Jak szybko wrócić do właściwej wagi? Jak zrobić to bezpiecznie, bez uszczerbku na zdrowiu i uzyskać Co zrobić, żeby schudnąć i zmienić swoje życie na zawsze?

Po pierwsze – diagnoza

Od tego należy zacząć. Zdiagnozowanie problemu polega nie tylko na określeniu punktu wyjścia, czyli tego ile ważymy. To również próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego nasza waga jest zbyt duża. Potrzebna jest wszechstronna analiza problemu.
Bywa, że problem nadwagi czy otyłości związany jest wyłącznie z trybem życia i sposobem odżywiania. Mówiąc prosto: bilans energetyczny jest niekorzystny, gdyż jemy więcej niż spalamy. Jeśli do pieca będziemy wrzucać nieograniczoną ilość węgla, to piec wypełni się, rozgrzeje do niebezpiecznej temperatury i pęknie z hukiem. W przypadku nadmiernego jedzenia przy jednoczesnym siedzącym trybie życia eksplozja w rozumieniu dosłownym nikomu nie grozi, ale nabawienie się licznych przewlekłych schorzeń prowadzących do śmierci jest perspektywą jak najbardziej realną. Czasem jednak nadprogramowe kilogramy są wynikiem skłonności dziedzicznych lub objawem czy skutkiem choroby.

Nie bez znaczenia jest więc pomoc lekarza. Sama dieta na schudnięcie, to tylko część programu walki z nadwagą. Lekarz powinien zlecić badania analityczne krwi i moczu, a na ich podstawie oraz po przeprowadzeniu innych badań i wywiadu, wypowiedzieć się na temat bezpieczeństwa kuracji odchudzającej. Przy zaburzeniach funkcjonowania układu krążenia, w przypadku nowotworów, w chorobach związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem układu hormonalnego, podczas ciąży stosowanie restrykcyjnych diet jest wykluczone. W takich przypadkach dieta na schudniecie powinna być opracowana przez specjalistów z zakresu dietetyki.

Po drugie – odchudzanie nawyków

Jeśli ktoś myśli, że w poszukiwaniu sposobu na to jak zdrowo schudnąć dieta jest jedynym warunkiem, to jest w błędzie. Dieta ograniczająca ilość spożywanej energii jest bardzo ważna, ale równolegle z nią należy rozpocząć walkę o zmianę dotychczasowego trybu życia.
Zmiana nawyków żywieniowych musi pociągnąć za sobą zwiększenie aktywności fizycznej. Wiele osób najbardziej nie lubi właśnie tego elementu w programie kuracji odchudzającej. Warto w tym miejscu podkreślić, że zdrowy tryb życia nie wymaga wyczynowego uprawiania sportu. Trzy półgodzinne spacery z psem to bardzo dobry początek rozruchu. Potem można dodać poranne gimnastyki lub rozciągania. Medytacje połączone z jogą, ćwiczenia izomeryczne również pomagają wzmocnić mięśnie, redukować tłuszcz, rozciągać ścięgna.
Spadek wagi i wzmocnienie organizmu będą bardzo motywujące i zachęcą do częstych ćwiczeń w sali lub na siłowni. Rowery, basen, wędrówki za miasto – form aktywności jest wiele i każdy dla siebie znajdzie coś odpowiedniego.

Dieta odchudzająca to nowy początek życia. Stare nawyki muszą być zamienione nowymi, prozdrowotnymi, systematycznymi działaniami. Można również pomyśleć o optycznym wyszczupleniu sylwetki, aby ubranie które mamy założone pomoże nam się poczuć szybciej lepiej.

Po trzecie – chudnij zdrowo

Aby dieta była skuteczna i bezpieczna, nie wystarczy wiedzieć jak schudnąć – trzeba wiedzieć jak schudnąć zdrowo. Specjaliści twierdzą, że zdrowe chudniecie, to ubytek masy ciała w granicach 0,5 – 1 kg tygodniowo. Oznacza to redukcję dostarczanej energii od 500 do 1000 kcal dziennie. Redukcja polega nie tylko na ograniczeniu kaloryczności posiłków, ale zwiększeniu zapotrzebowania na energię, czyli większej dawce ruchu.
Do celu najlepiej dochodzić metodą małych kroków. Zbyt ambitne plany mogą zakończyć się spadkiem motywacji i przerwaniem kuracji. Małe cele, drobne sukcesy rozłożone w czasie dadzą w rezultacie efekt trwałego ubytku wagi bez szkody dla zdrowia.

Jak uchronić się przed efektem jo –jo?

Schudnięcie jest łatwe. Zdrowe i trwałe schudnięcie, to sztuka wymagająca wiedzy, samozaparcia, wyrzeczeń. Odchudzanie wymaga silnej motywacji. Jeśli jest nią wesele kuzynki, to utrata kliku kilogramów niezbędna do tego, aby wbić się w super kreację, da efekt tymczasowy, zazwyczaj krótki i nietrwały. Po weselu wrócą stare nawyki i stare kilogramy z nawiązką. Efekt jo – jo można przewidzieć z prawdopodobieństwem równym pewności. Motywacja do diety odchudzającej nie może być błahym powodem – najlepiej jeśli jest to świadomość bezwzględnej potrzeby przewartościowania swojego życia. To ma być nowa jakość, nowe otwarcie.

A jeśli motywacji zabraknie, gdy przyjdą chwile zwątpienia i załamania wiary w skuteczność kuracji, wówczas przyda się wsparcie. Osoby silne znajdą je w sobie. Inni powinni sięgnąć po pomoc zewnętrzną. Warto mieć sojuszników odchudzania w rodzinie, wśród przyjaciół czy współpracowników. Doskonałe efekty motywacyjne uzyskuje się poprzez uczestnictwo w grupach wsparcia. Takie grupy są tworzone przy ośrodkach terapii psychologicznych, domach kultury, ale są również grupy wirtualne działające na platformach internetowych.

Ten post ma 2 komentarzy

  1. Świetny poradnik. Sama ostro wzięłam się za temat odchudzania, ale chce podejść do tego zdrowo.

  2. Niestety często odchudzając się bezmyślnie możemy właśnie narobić sobie więcej krzywdy…

Dodaj komentarz

Close Menu
×

Koszyk