Jak kawa wpływa na odchudzanie?

Ciężko się kłócić z tym, że kawa ma mnóstwo pozytywnych właściwości. Choć nie każdy może ją spożywać (między innymi ze względu na nadciśnienie tętnicze), jej pozytywny wpływ na wiele innych aspektów zdrowotnych jest nie do przecenienia. Ostatnio ten czarny napój pod lupę wzięli dietetycy i doszli do zaskakujących wniosków: niektóre dostępne badania wskazują, że regularne picie kawy może mieć pozytywny wpływ na odchudzanie! Ile napoju trzeba dziennie wypić, aby zobaczyć efekty?

Kawa a odchudzanie – czy kawa odchudza?

Osoby odchudzające się, u których proces utraty wagi spowolnił się (co jest w pełni naturalne, gdy organizm przyzwyczai się do “nowych warunków” w postaci deficytu kalorycznego i wysiłku fizycznego) – mogą odczuwać potrzebę sięgnięcia po jakiś “wzmacniacz”. Idealnym rozwiązaniem jest w takiej sytuacji właśnie kawa, która wykazuje pozytywny wpływ na odchudzanie w aż trzech aspektach:

1. poprawia metabolizm – szybciej rozpoczyna się proces lipolizy, w którym organizm ludzki pali tłuszcz;

2. daje zastrzyk energii – jest to o tyle istotne, że (szczególnie w początkowym okresie odchudzania) możemy czuć zmęczenie, niechęć i rozbicie. Jest to forma buntu ze strony organizmu przed nagłą utratą kalorii, a nierzadko również nadmiaru cukru;

3. zmniejsza apetyt – to bardzo ważne, bowiem pomaga zapobiegać podjadaniu między posiłkami, tak zgubnemu dla efektów odchudzania.

Wszystkie powyższe kwestie są nie do przecenienia, jeśli chodzi o odchudzanie. Zachowując dobry nastrój i nie podjadając, przy przyspieszonym metabolizmie – bardzo szybko zobaczymy efekty, które zmotywują do utrzymywania diety i zdrowych nawyków żywieniowych.

Właściwości kawy

Kawa jest popularna na całym świecie od wieków. Pijano ją już setki lat temu, bowiem znajdująca się w niej kofeina wykazuje działanie pobudzające organizm – dzięki czemu pomaga walczyć z sennością. Zdaniem wielu jej fanów, pomaga się również skoncentrować – szczególnie gdy borykamy się z powtarzalnymi, monotonnymi czynnościami.

Kawa wykazuje również świetny wpływ na pamięć krótkotrwałą, pozwalając zapamiętać więcej szczegółów z życia codziennego. W tym czarnym napoju znajduje się aż 700 różnych korzystnych substancji, między innymi flawonoidów czy kwasu chlorogenowego, który pomaga neutralizować wolne rodniki i działa antyoksydacyjnie, tym samym powstrzymując procesy starzenia się organizmu. Ten sam kwas znacząco zmniejsza absorpcję glukozy w jelitach, co sprawia że wystarczą dwie filiżanki zielonej kawy dziennie, aby szybko zobaczyć pierwsze efekty odchudzania.

Jaka kawa na odchudzanie najlepsza?

Najlepsze właściwości ma zielona kawa ze względu na fakt, że nie była poddawana aż tak intensywnej obróbce jak klasyczna, czarna kawa. Dodatkowo, jest znacznie bogatsza w polifenole od kawy palonej.

Jednak nie tylko rodzaj kawy ma znaczenie, ale również sposób jej przygotowania. Czarny napój przygotowany w ekspresie ciśnieniowym bądź parzony po turecku ma znacznie więcej wartości odżywczych, a także wpływa pozytywnie na perystaltykę jelit – tym samym chroniąc przed nieprzyjemnymi zaparciami. Dodatkowo, regularnie spożywana kawa zapobiega miażdżycy, gdyż wpływa na powstawanie blaszki miażdżycowej (redukuje ją).

Z kolei ciemne, mocne espresso wykazuje pozytywny wpływ na trawienie poprzez znaczące zwiększenie wydzielania soków żołądkowych. Dlatego też osoby, które cierpią z powodu wrzodów dwunastnicy bądź żołądka powinny raczej unikać spożywania tego napoju: mógłby nasilać nieprzyjemne objawy ze strony układu trawiennego.

Czy kawa jest kaloryczna?

Sama w sobie kawa nie jest kaloryczna. Należy jednak bezwzględnie unikać dodawania do niej śmietanek, cukru czy mleka. Nie tylko podnoszą one bilans kaloryczny napoju, ale również mogą niwelować efekty, jakie przynosi ten napój.

Efekt, jaki zapewnia kawa jest różny w przypadku osób o odmiennym trybie życia i należy pamiętać, że nigdy nie zastąpi aktywności fizycznej. Jeśli prowadzisz raczej siedzący tryb życia, możesz liczyć na utratę około 100 kalorii dziennie, a te osoby, które połączą kawę z aktywnością fizyczną – stracą około 150-200 dodatkowych kalorii dziennie. Aby zmaksymalizować rezultaty, warto pijać kawę około 30 minut przed rozpoczęciem treningu. Warto zaznaczyć, że ostateczne efekty działania napoju są uzależnione od trybu życiu, naturalnego metabolizmu oraz masy startowej osoby, która rozpoczyna odchudzanie. W przypadku dużej otyłości, początkowe efekty będą dużo lepsze niż gdy nadwaga jest niewielka.

Aby zobaczyć wymierne skutki picia kawy podczas odchudzania, należy spożywać około 3-4 filiżanek tego napoju w ciągu dnia, pamiętając jednak, by nie spożywać więcej niż 400g w ciągu doby. Osoby, które cierpią z powodu kłopotów z sercem, również powinny unikać jej spożywania: kawa podnosi ciśnienie krwi, co jest bardzo niekorzystne przy schorzeniach układu krążenia. Według wielu badań, tego napoju nie powinny spożywać w nadmiarze również kobiety ciężarne.

Niekorzystne działanie kawy

Spożywana w nadmiarze, kawa może wykazywać szereg niekorzystnych właściwości. Jeśli przesadzimy z jej ilością, musimy się liczyć z wystąpieniem odwodnienia organizmu, ze względu na działanie moczopędne tego napoju.

Dodatkowo, kawa wpływa na zaburzenie wchłaniania białka oraz żelaza – z tego względu osoby cierpiące na anemię powinny w ogóle zaprzestać jej spożywania lub ograniczyć ilość do jednej filiżanki na dzień. Zbyt często pita kawa może prowadzić do nasilenia objawów anemii.

Niestety, kawa wypłukuje również magnez oraz wapń z organizmu – dlatego kawosze, którzy nie mogą się obyć bez tego napoju, powinni wprowadzić do swojej diety dużą ilość naturalnych źródeł tych składników odżywczych lub w ostateczności wprowadzić ich sztuczną suplementację.

Czarny napój może również wpływać niekorzystnie na pracę układu krążenia i powoduje wzrost poziomu cholesterolu we krwi (ze względu na zawartość kahweolu oraz kafestolu). Nie należy również zapominać o tym, że kawa podrażnia układ pokarmowy, dlatego osoby o szczególnie wrażliwym żołądku powinny ograniczyć jej spożywanie.

Ten post ma jeden komentarz

  1. Kawa wspomaga metabolizm, czy może bardziej pomóc?

Dodaj komentarz

Close Menu
×

Koszyk